puntExcursions > Lleida > el Pla d'Urgell > De Barbens al Bullidor i Montalé

Inici / final Inici / final: Plaça de l'Ajuntament, Barbens
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.67905338, 1.01843482
Ruta senyalitzada Ruta senyalitzada: Parcialment

Aquesta ruta és una passejada per l'extrem nord-oriental del Pla d'Urgell, on s'aprecia l'efecte del sistema de cultiu de regadiu a partir de l'aigua que porta el canal d'Urgell.

L'objectiu de l'itinerari és el Bullidor. Com el seu nom deixa entreveure, es tracta d'una surgència d'aigua, molt cabalosa i a flor de terra, aprofitada des de l'antigor per al consum i el reg.

L'itinerari s'inicia a Barbens, al peu de la carretera LV-3341 des de l'autovia A-2, o des de Tornabous si es ve del nord.

Una vegada a la plaça de l'Ajuntament de Barbens, on s'ha d'apreciar la magnífica creu de terme del Bullidor, l'església de Sant Roc i l'edifici de l'Ajuntament, cal prendre el carrer Major i dirigir-se cap al nord, per la dreta, cap a Fontanelles, girar a l'esquerra per la plaça de Catalunya i seguir cap al nord la pista asfaltada que passa pel costat del centre d'esports.

Després de 10 min i 670 m de recorregut es travessa una sèquia per un pont i, 200 m més enllà, es veu una casa a la banda dreta del camí.

Després de 19 min es troba un encreuament (1,32 km). Ara s'ha de girar a l'esquerra, cap a l'oest. En menys de mitja hora i 1,85 km s'arriba a l'antic nucli del Bullidor, topònim originat per l'aflorament d'aigua del terme que avui s'usa en el regadiu i també per al consum. Al Bullidor es poden visitar les ruïnes de l'església i del castell.

Es continua la pista en direcció nord-oest. Als 35 min i 2,35 km es creua una pista i se segueix recte fins que s'arriba al gran mas de Montaler (44 min, 3,12 km) i, al final de l'edificació, a una pista ampla que va d'Ivars d'Urgell a la Fuliola. Es pren aquesta pista cap a l'esquerra en direcció sud-oest, vorejant el mas.

Als 60 min i 4,18 km de recorregut es topa amb el canal de la Sèquia Segona, on hi ha una pista que es pren cap a l'esquerra en direcció sud-est fins que se surt a la carretera asfaltada de Barbens (1 h 32 min i 6,37 km), on es gira a la dreta i es fa cap al punt de sortida.