puntExcursions > Lleida > el Pallars Jussà > Camins del Jussà: de Sant Miquel de la Vall al castell i l'ermita de Sant Gervàs

EL PALLARS JUSSÀ

Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 15 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +150 m. / -150 m
Inici / final Inici / final: Davant l'església, Sant Miquel de la Vall
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.06984899, 0.96288657

Camins del Jussà és un projecte de recuperació dels antics camins de ferradura i altres camins històrics i tradicionals de la comarca del Pallars Jussà.

Alguns camins que estaven a punt de perdre's s'han reobert i, en general, s'han dut a terme treballs de conservació, s'ha instal·lat senyalització a les cruïlles i s'ha balisat el recorregut amb marques grogues. El resultat és una sèrie d'itineraris per fer a peu a través dels quals es poden descobrir els millors racons d'aquesta comarca pirinenca.

El castell de Sant Gervàs protegia amb les seves quatre torres les entrades al comtat de Pallars pel congost de Terradets i l'Hostal Roig.

De fet, Sant Gervàs formava part d'una trama de castells i torres de defensa edificats als tombants del segle XI en indrets estratègics del Pallars Jussà que complementaven la protecció natural que oferia el Montsec enfront dels atacs dels musulmans assentats a la Plana de Lleida.

Arribar caminant al castell per l'antic camí de ferradura, tal com es proposa en aquest itinerari, permet assaborir a poc a poc tots els seus encants. El camí vell, un exemple del treball tradicional amb pedra seca, s'enfila serpentejant entre un alzinar jove que cobreix les antigues terrasses de conreu i, gradualment, a mesura que es guanya alçada, es va obrint cap al sud una de les millors panoràmiques del vessant nord del Montsec de Rúbies, la vall de Barcedana i el congost de Terradets.

Es parteix de Sant Miquel de la Vall. Per arribar-hi des de Tremp cal agafar la carretera C-13 en direcció sud fins a trencar, a l'extrem meridional de l'embassament de Terradets (punt quilomètric 73), a mà esquerra per la LV-9121 cap a Llimiana. Poc abans d'arribar-hi es pren, en un revolt a l'esquerra, un desviament de la dreta (est) que passa per Sant Cristòfol de la Vall, Sant Martí de Barcedana i mena a Sant Miquel de la Vall.