puntExcursions > Girona > el Ripollès > Ruta a peu per la vall del Ter: de Vilallonga de Ter a la Roca

EL RIPOLLÈS

Ruta a peu per la vall del Ter: de Vilallonga de Ter a la Roca

Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +92 m. / -92 m.
Inici / final Inici / final: Vilallonga de Ter
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.33132057, 2.31172574
Tipologia Tipologia: Ruta a peu en família

Aquest itinerari recorre un indret especialment bonic de la part alta de la conca del riu Ter, envoltada de cims de 2.000 metres d'altitud, on un clima humit i fresc ajuda al desenvolupament d'una vegetació esplendorosa. I a més, paga la pena aprofitar l'ocasió per a visitar l'església romànica de Sant Martí i el seu absis del segle XII, ubicada en la pròpia població de Vilallonga de Ter.

Per arribar al punt de sortida d'aquesta ruta des de Ripoll, s'agafa la carretera C-26 fins a Camprodon. Poc després, cal girar a l'esquerra per la GIV-5264 que duu a Setcases i a Vilallonga de Ter, d'on parteix la ruta. Arribats a Vilallonga de Ter caldrà situar-nos a la plaça del poble.

Des de la plaça cal agafar el carrer Major i el de l'Ampriu en direcció sud fins a la carretera GIV-5264 de Camprodon a Setcases. Davant mateix, agafem cap al sud-oest una pista de terra que travessa el riu Ter i es continua a mà esquerra pel Camí de la Roca, també conegut com el Camí de la Molsa, que va per la riba dreta del Ter.

En aquest punt es coincideix amb el canal que porta l'aigua del Ter a la central hidroelèctrica de Llanars. S'avança entre boscos i prats.

Al cap de 0,5 km arribem a la font Blanca i, tot seguit, es passa pel costat de la font Negra. Per sota, passa un canal d'aigua que va a Llanars. Ambdues fonts tenen taules per menjar.

Vista del poble d'Abella

En el km 0,89 des de l'inici de la ruta arribem a una bifurcació. Es deixa un trencall que puja a mà dreta: és el Camí de les Eugues, que duu a Abella, una de les alternatives per tornar després.

Cal seguir recte pel Camí de la Molsa. Poc després, el camí ascendeix, s'abandonen els prats que hi ha a la vora del riu i s'arriba a la carena per on passa la carretera entre la Roca i Abella.

Quasi 1 km després arribem a un punt des d'on es té una vista privilegiada de Vilallonga de Ter, la Roca, Llanars i Camprodon. A la dreta, s'observa el panorama incomparable de la serra Cavallera envoltada de boscos de fulla caduca.

Es baixa a l'esquerra per la carretera de la carena en direcció a la Roca, que està davant mateix, i arribem a la cruïlla d'entrada a la Roca en el km 2,09 de la ruta. Es recomana passejar pels carrerons d'aquest poblet edificat a sobre d'un mirador natural.

Després es davalla per la carretera fins a tornar a la GIV-5264, que es troba a 400 metres de la Roca, travessant el riu Ter per un pont. Es continua a l'esquerra per aquesta carretera pel marge esquerre del Ter a tocar dels prats plens de ramats de bestiar.

I després de recórrer 4,80 km des de l'inici arribem de nou a Vilallonga de Ter, el punt de partida i final d'aquesta fàcil ruta a peu.

Una altra opció per al trajecte de tornada és pujar per la carretera d'Abella, tal com s'ha arribat a la Roca des del Camí de la Molsa, però, en lloc d'agafar aquest camí, es continua pujant 100 metres més fins que es troba, també a la dreta, el camí vell a Abella, que segueix per la carena per sobre de la nova carretera.

Es fan dos revolts (cotes 1.129 i 1.136 m) i, en arribar a la cota 1.190 m, no gaire lluny d'Abella, s'arriba al Camí de les Eugues ja esmentat entre Vilallonga i Abella. Només cal prendre'l a la dreta i seguir-lo, de baixada i pel mig del bosc, fins a la cruïlla amb el Camí de la Molsa, per la qual s'ha passat a l'anada, des d'on es desfà el recorregut fins a Vilallonga de Ter.

Amb aquesta alternativa el temps emprat en el camí de tornada és d'1 hora i 30 minuts, deixant el temps total de l'excursió en 2 hores i 30 minuts.

Per una altra banda, cal esmentar el fet de que no hi ha cap camí que segueixi la riba dreta del riu Ter i, menys encara, que surti del pont sobre aquest riu que hi ha a prop de la Roca, tot i que aparegui en algunes guies i plànols topogràfics. Tampoc no hi ha cap camí per la riba esquerra entre el riu i la carretera.