puntExcursions > Girona > l'Alt Empordà > De Castelló d'Empúries a Pedret i als aiguamolls de l'Empordà

L'ALT EMPORDÀ

De Castelló d'Empúries a Pedret i als aiguamolls de l'Empordà

Temps efectiu Temps efectiu: 1 hora 19 minuts
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +34 m. / -34 m.
Inici / final Inici / final: Ecomuseu de la Farinera, Castelló d'Empúries
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.25879970, 3.07696480

L'extraordinària riquesa del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà, la monumental vila de Castelló d'Empúries, l'església de Santa Maria i el petit poble de Pedret centren l'interès d'aquesta ruta en bicicleta. És, a més, un agradable i fàcil trajecte entre camps de conreu, rius i aiguamolls amb el blau del mar de fons.

La ruta s'inicia al nucli de Castelló d'Empúries, a on s'arriba des de Figueres per la C-260 en direcció a Roses.

A Castelló d'Empúries cal visitar-hi la basílica de Santa Maria, dels segles XIV i XV, coneguda com la catedral de l'Empordà per la seva bellesa. És el monument gòtic més important de la comarca. També val la pena una visita l'Ecomuseu de la Farinera (punt de partida d'aquest itinerari), on es conserva i difon el patrimoni industrial de la vila, testimoni d'una activitat que s'hi desenvolupa des de l'època medieval. Està situat a la part de llevant de la vila, a l'altra banda de la muralla i del rec del Molí.

Basílica de Santa Maria (Castelló d'Empúries)

És recomanable no fer la ruta en dies de forta tramuntana.

Amb la bicicleta se surt de la vila des de l'aparcament que hi ha al costat de l'Ecomuseu de la Farinera, on es pot estacionar el cotxe. Es pren a la dreta un camí asfaltat que voreja el rec del Molí i el poble en direcció a Palau.

Es gira a l'esquerra passant per sobre del rec i es tomba pel carrer de la Cobla dels Rossinyols, el primer a la dreta. Ja als afores, es desemboca a la carretera i se segueix cap a Pedret.

Al cap de 2,40 km trobem un trencall. A mà dreta veureu l'ermita de Sant Joan Sescloses. Es continua recte. Un quilòmetre més enllà, apareix una bifurcació on es coincideix amb l'anomenat Eix Cicloturístic Roses-Figueres: cal girar a l'esquerra (per la dreta s'aniria a Vilaüt).

Als 5,6 km es deixa un desviament a l'esquerra que porta a Marzà i s'arriba a Pedret (5,9 km), bonic nucli rural envoltat de conreus que compta amb antics masos dispersos. Hi destaca l'església romànica de Sant Esteve, del segle XII. En sortir de Pedret, es prossegueix per un trencall de l'esquerra (km 6) deixant a la dreta la carretera GIV-6101, que duu a Vilajuïga.

Als 7,66 km, havent deixat a mà esquerra la gran granja Casadavall, es desemboca a una pista transversal, a mig quilòmetre de Vilajuïga. Es pren a la dreta el camí de terra que segueix un rec que discorre a l'esquerra durant una bona estona.

En el km 10 de la ruta cal creuar la carretera GIV-6101 de Pau a Pedret tombant primer a l'esquerra i, seguidament, a la dreta per continuar recte després per un camí de terra en direcció sud-est. Al km 10,6, havent deixat a la nostra dreta el cementiri de Pau, es gira a la dreta per una pista asfaltada.

Als 11,37 km es deixa l'asfalt i es tomba a l'esquerra. S'accedeix a Vilaüt (12,3 km), on es troben els senyals del GR 92, el sender de gran recorregut de la Mediterrània i, de nou, l'Eix Cicloturístic Roses-Figueres. Es gira primer a la dreta i, al cap d'uns metres, a l'esquerra en direcció a Roses.

En el km 12,92 trobem una bifurcació. Es trenca a la dreta per visitar la zona protegida dels estanys de Vilaüt, Bassa Rodona i Bassa Llarga, del Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà. S'arriba a un observatori de fauna (km 13,4), des d'on es torna enrere fins a l'encreuament anterior, on, ara, es tomba a mà dreta pel camí abans descartat seguint les marques blanques i vermelles del GR 92 en direcció al mar.

Se surt a la carretera GIV-6103 (km 14,5), que es pren a la dreta durant 1,3 km fins a agafar una pista de l'esquerra (senyals del GR 92) que mena a Castelló d'Empúries pel camí de la Closa de la Vila. En entrar-hi, es pot contemplar el Rentador, safareig públic d'origen medieval. Es gira a la dreta i de seguida es torna al punt de sortida, l'aparcament de l'Ecomuseu de la Farinera.