puntExcursions > Barcelona > el Vallès Occidental > Caminada del Tibidabo a Sant Cugat del Vallès per la vall de Gausac o de Sant Medir

EL VALLÈS OCCIDENTAL

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +66 m. / -470 m.
Circular  Circular: No
Inici / final Inici / final: Parc d'Atraccions del Tibidabo / Estació FGC de Sant Cugat del Vallès
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 41.42150560, 2.11909170

Des del cim del Tibidabo, el punt més alt del Parc Natural de la Serra de Collserola, donant l'esquena a la ciutat de Barcelona, es contempla la gran planura del Vallès emmarcada per les serralades de Montserrat, Sant Llorenç del Munt i el Montseny.

Però més a prop, als peus de la serra, destaquen el monestir i la població de Sant Cugat del Vallès. En aquesta ciutat vallesana finalitza l'itinerari que us proposem aquí, el qual segueix la històrica vall de Gausac.

Cal destacar el fet de que en aquesta ruta el desnivell acumulat en pujada és de només 66 metres, però el de baixada és considerable i arriba fins als 460 metres.

La ruta comença dalt del cim del Tibidabo, concretament a l'entrada del parc d'atraccions del Tibidabo. S'hi arriba per la carretera BP-1417 o carretera de l'Arrabassada que va de Barcelona a Sant Cugat del Vallès, desviant-nos al cap de 6 km per la BV-1418 que condueix a Vallvidrera i, menys d'1 km després, prenent la carretera BV-1800 fins al cim del Tibidabo. Al cim també s'hi pot arribar en auutobús o amb funicular.

L'ermita de Sant Medir

Des del cim del Tibidabo, situat a una altura de 512 metres, se surt en direcció sud baixant per la carretera de Vallvidrera al Tibidabo fins a arribar just abans del pàrquing del parc d'atraccions, uns 470 metres més enllà, on es gira a la dreta pel Camí de Cal Totxo. Se segueix pel carrer que, més endavant, passa a ser una pista forestal: el Camí de Sant Cugat. Es passa pel costat de can Tano.

En arribar a la cruïlla al coll de la Vinassa, on hi ha un pal indicador, es deixa la pista i es gira a la dreta per un camí que baixa. Només uns metres després trobem una bifurcació, on agafem el trencall de la dreta que condueix fins a la carretera de Vallvidrera, just a sobre del coll de l'Erola.

Un cop a la carretera de Vallvidrera (BV-1418) cal seguir-la a l'esquerra, cap al nord, fins a desembocar en pocs metres a la carretera de Barcelona a Sant Cugat del Vallès (BP-1417), que se segueix a la dreta en direcció a Barcelona.

Uns 2,34 km després de l'inici i situats al coll de l'Erola, on hi ha Vista Rica, es gira a l'esquerra baixant per una pista en direcció nord-oest.

I uns 500 metres més enllà arribem a una bifurcació, on deixem la pista per on anàvem i girem a l'esquerra seguint el camí PR C-38. Es continua pel camí principal fins a arribar a una pista més ampla al fons de la vall.

Al cap de 2,35 km per aquest camí arribem a una pista ampla al costat del torrent de la Salamandra. Cal agafar-la a la dreta, en direcció nord. De seguida, es deixa una pista que puja a l'esquerra i es continua cap al nord pel fons del torrent fins a ascendir per una curta, però forta rampa directament fins a l'ermita de Sant Medir.

Uns 300 metres deprés s'arriba a l'ermita de Sant Medir. Les Colles de Sant Medir de l'ex vila de Gràcia celebren la Diada del Sant Patró dels pagesos de Catalunya el dia 3 de març amb un aplec, sardanes, etc. Es reparteixen faves seques i, especialment, caramels, en la desfilada pel carrer Gran de Gràcia de Barcelona a la tornada de l'aplec.

Des de l'ermita continuem per la pista que surt en direcció nord-oest, que, després de pujar una mica i tornar a baixar, segueix per la llera de la vall de Gausac cap al nord.

Al cap d'1,66 km des de l'ermita de Sant Medir s'arriba a una bifurcació on hi ha un pal indicador. Aquí girem momentàniament a la dreta (cap a l'est i després al nord) per un desviament que porta, al cap de 150 metres, a l'ermita o església romànica rodona que, en el s. XIII, era la parròquia de Santa Maria de Gausac, que després fou anomenada Santa Maria del Bosc i, més modernament, de Sant Adjutori.

El Pi d'en Xandri

A prop d'aquí, només 50 metres cap al nord, es pot contemplar un forn de ceràmica iber, però d'època romana, testimoni de l'intens poblament de la serralada, mostra evident del qual són també els abandonats cultius de can Borrell, masia convertida en restaurant on s'arriba reprenent cap al nord el camí que ressegueix la riera de Sant Medir.

Després d'uns 500 metres per aquest camí arribem a Can Borrell. Donem la volta a la casa i tombem a la dreta (nord-est)per una pista apta per a vehicles que surt recte. Uns metres més avall cal desviar-se a l'esquerra, seguint les indicacions d'un pal indicador, per una pista que duu a Sant Cugat caminant uns 2,4 km més.

Després de travessar la riera, es deixa a la dreta el monumental Pi d'en Xandri, agredit per aconseguir el canvi de qualificació d'uns terrenys avui sortosament protegits. L'arbre avui està guarit i protegit per unes fortes estaques de fusta. Se segueix en direcció nord-oest i, més endavant, també es deixa a l'esquerra la majestuosa edificació pairal de la Torre Negra. Poc després, ja albirem la població de Sant Cugat del Vallès i les muralles que encerclen el monestir.

I al cap de 10,3 km des de l'inici d'aquest itinerari arribem al punt d'inici de la pista de Can Borrell, ja dins del casc urbà de Sant Cugat del Vallès. Aquí acaba aquesta ruta.

Un cop a Sant Cugat del Vallès res millor que visitar al monestir de Sant Cugat, situat a 1,3 km al nord-oest des d'aquest punt. En el monestir destaca l'església romànica i gòtica i, sobretot, el claustre romànic, els capitells del qual són una veritable filigrana escultòrica.

Caminant uns minuts més arribem a l'estació dels FFCC de la Generalitat de Catalunya situada al centre de Sant Cugat.