puntExcursions > Principat d'Andorra > Itinerari a Prat Primer pel camí del bosc de la Palomera

EL PRINCIPAT D'ANDORRA

Itinerari a Prat Primer pel camí del bosc de la Palomera

Dificultat tècnica Dificultat tècnica: Mitjana - alta
Desnivell pujada / baixada Desnivell pujada / baixada: +900 m. / -900 m.
Inici / final Inici / final: Urb. Comella Parc, Andorra la Vella
Coordenades GPS inici Coordenades GPS inici: 42.49833300, 1.53027800
Ruta senyalitzada Ruta senyalitzada: Parcialment

Prat Primer es troba al sud-est de la parròquia d'Andorra la Vella. Pel vessant per on discorre aquest itinerari, forestal i de relleu suau, hi baixen el riu de la Comella, el de Forn i, obrint-se camí per una fantàstica vall glacial, la de Prat Primer. Tots aquests cursos fluvials formen part de la conca del Valira.

Els boscos caducifolis, verds i exuberants durant l'estiu i vermellosos i bruns a la tardor, constitueixen un dels elements més importants del paisatge de l'estatge muntà d'aquest itinerari.

Les rouredes de roure martinenc, més seques i menys ombrívoles que les de roure de fulla gran, cobreixen bona part de l'estatge d'aquesta parròquia. L'arbust més dominant és el boix (Buxus semprevirens), de fulles ovals i brillants per l'anvers, però moltes altres espècies, la majoria de fulla caduca, com el corner (Amelanchier ovalis), el sanguinol (Comus sanguinea) i la coronil·la boscana (Coronilla emerus) hi fan pinya.

Entre els ocells més freqüents en aquests boscos cal destacar el pit-roig (Erithacus rubecula), el tallarol de casquet (Sylvia atricapilla), la merla (Turdus merula) i la mallerenga blava (Parus caeruleus), entre d'altres.

Per arribar al punt de sortida d'aquesta ruta, la urbanització Comella Parc (altura: 1.335 metres; GPS: 42° 29' 54", 1° 31' 49"), agafem la carretera de la Comella (CS-101) des d'Andorra la Vella i pugem fins després del km 4, on hi ha un encreuament a la dreta i un aparcament on deixar el vehicle.

Cal que seguim els rètols indicatius del camí de la Palomera, tot endinsant-nos en un bell i jove bosc de pi roig seguint el camí del planell del Ras, fins que assolim la serra de la Creu, on podem gaudir d'una gran panoràmica sobre la vall de Sant Julià de Lòria.

Des de l'aparcament, seguim per la carretera fins que trobem una barrera; l'hem de travessar i pujar per una pista forestal fins que s'acaba. Mentre pugem, ens trobem diversos camins que cal que obviem i seguim per la pista.

Tot pujant, al costat dret del camí i per un curt baixador, hi ha un espectacular mirador sobre la vall d’Andorra la Vella que mereix la pena que visitem. Cal que seguim els rètols indicatius del camí de la Palomera, tot endinsant-nos en un bell i jove bosc de pi roig seguint el camí del planell del Ras, fins que assolim la serra de la Creu, on podem gaudir d’una gran panoràmica sobre la vall de Sant Julià de Lòria.

Retrocedint uns metres agafarem el camí dels Maians que ens portarà a la collada de la Caülla. En un dels trams més bells d’aquest recorregut, el camí avança planejant pel vessant d’Andorra la Vella, amb una vista panoràmica de gran abast. De sobte, entrem a la vall de Prat Primer i arribem directament al refugi.

Un llarg descens pel fons de la vall ens condueix directament al punt de sortida i arribada. En el darrer tram, passem pel cortal de la Plana i, posteriorment, el camí davalla dins un bosc de pi roig. Hi trobem diversos encreuaments i cal que optem, en tots els casos, pel costat dret de la bifurcació.