Bandera de Suïssa

SUÏSSA

Diari d'un viatge a Suïssa en autocaravana

Pep & Maria
Published on Data viatge: 2015 | Publicat el 18/8/2016

Aquest és el diari d'un viatge de 12 dies a Suïssa en autocaravana realitzat pels viatgers Pep i Maria durant el mes d'agost de 2015.

L'itinerari d'aquest viatge passa per alguns dels principals llocs d'interès de la geografia suïssa, com Villeneuve, Montreux, els llacs Leman i Murtensee, Fribourg, Berna, Interlaken, Lucerna o Zermatt, així com les poblacions franceses de Chamonix i Thonon-les-Bains.

Del 4 al 17 d’agost de 2015.

Dia 1: Sant Quirze de Besora - Chambéry (França)
Dia 2: Chambéry - Chamonix
Dia 3: Chamonix - Villeneuve (Suïssa)
Dia 4: Villeneuve - Llac Murtensee
Dia 5: Llac Murtensee - Fribourg - Berna
Dia 6: Berna
Dia 7: Berna - Interlaken
Dia 8: Interlaken
Dia 9: Interlaken - Lucerna
Dia 10: Lucerna - Täsch - Zermatt - Täsch
Dia 11: Täsch - Grenoble (França)
Dia 12: Grenoble - Sant Quirze de Besora

Moneda

La moneda a Suïssa és el franc suís. Hi ha llocs que accepten euros, però no és habitual. No hi ha problema per canviar de moneda a qualsevol banc.

El nivell de vida i els preus a Suïssa són molt alts i en zones turístiques encara més.

El cost total aproximat d'aquest viatge fou d'uns 1.200 € per persona. Aquesta quantitat inclou el preu del lloguer de l'autocaravana a una amiga, els peatges, el gasoil, els càmpings, les excursions i altres extres

Era la primera vegada que viatjàvem amb autocaravana i l’experiència va ser molt positiva.

Suïssa està relativament a prop de Catalunya, hi ha uns 680 km entre Girona i Ginebra. Amb cotxe es pot fer en un sol dia. Amb autocaravana vas a uns 100 km/h de mitjana i es fa més pesat. Tot i així també es pot fer en una sola jornada marxant aviat al matí.

Les carreteres suïsses estan força bé. Hi ha autopistes entre les ciutats importants i també hi ha una bona xarxa de carreteres nacionals. Amb el temps els suïssos han anat construint túnels que són autentiques obres d’art. Gràcies a això et pots desplaçar fàcilment pel país tot i la seva geografia muntanyosa.

Per conduir per les autopistes suïsses és obligatori comprar una vinyeta a qualsevol gasolinera. Nosaltres la vam comprar, però ningú ens la va demanar.

Allotjament

L’allotjament el vam fer totes les nits a l’autocaravana. Amb tot, vam anar a càmpings ja que hi ha molt poques zones habilitades per pernoctar.

Els càmpings van molt bé, ja que t’hi pots dutxar, tens internet, WC, informació de les activitats de la zona i pots carregar aigua i buidar aigües residuals. El preu dels càmpings sol anar dels 25 als 50 € per nit, en funció de la categoria del càmping. En general tots estan molt nets i ben cuidats. Eviteu anar a càmpings de la cadena TCS ja que estan molt massificats de turisme suís i alemany i són molt cars.

En el nostre cas vam mirar càmpings, abans de marxar de viatge, en funció de la ruta que faríem. Tot i així no vam fer cap reserva, només era per tenir una orientació. Ens vam trobar càmpings plens, però no va ser problema perquè n’hi ha bastants. L’ajuda del GPS ens va anar molt bé per no perdre temps cada dia buscant on dormir. Cada dia, a partir de les set de la tarda anàvem al càmping més proper en funció de la ruta que féiem i no vam tenir cap problema. L’autocaravana et dóna aquesta llibertat i també et dóna la tranquil·litat de que si no trobes un càmping llavors pots aparcar a qualsevol lloc i passar-hi la nit.

Roba a portar

Afortunadament vam trobar un temps esplèndid a Suïssa, pràcticament deu dies seguits de sol i calor, cosa poca habitual en aquest país. Les temperatures arribaven als 30 graus tranquil·lament.

Aquest fet ens va permetre banyar-nos a varis llacs. Els suïssos tenen el costum d’anar als llacs a l’estiu, n’hi ha moltíssims a tot el país i les seves aigües solen estar molt netes.

Per tant, si viatgeu a Suïssa a l’estiu podeu portar roba d’estiu amb alguna peça d'abric o per a protegir-se de la pluja, sobretot si feu excursions en alta muntanya.

DIARI D'UN VIATGE A SUÏSSA

Dia 1: Sant Quirze de Besora - CHAMBÉRY

Sortim de Sant Quirze de Besora (Catalunya) a les 10 del matí en direcció a Chamonix passant per La Jonquera. Ens passem tot el dia conduint i pagant peatges. Amb l’autocaravana vas a uns 100 km/h i per tan el viatge es fa una mica pesat.

Se’ns fa tard i decidim parar a Chambéry (França) a fer nit, ja que a Chamonix hi arribaríem ja de nit i massa tard. Trobem el càmping municipal d'aquesta població quan ja estaven tancant la recepció i ens lloguen una parcel·la per 19 €, molt econòmic. Es nota que encara estem a França.

Dia 2: CHAMBÉRY - CHAMONIX

Esmorzem, recollim i marxem. Tenim dues hores de camí fins a Chamonix.

A mesura que ens hi acostem les muntanyes cada vagada són més altes i plenes de neu. Mica a mica ens anem endinsant cap a un paisatge típic d’alta muntanya.

Arribem a Chamonix, un poble turístic amb molt bullici, sobretot d’aficionats a la muntanya i als esports d’aventura. Hi ha moltes botigues especialitzades en material d’escalada, de muntanya, BTT, etc.

Entre els turistes aquí destaquen els japonesos i els àrabs "amb pasta".

El primer que fem és buscar un càmping. Estan tots molt plens i són molt petits. Finalment en trobem un a 800 metres del centre del poble. És un càmping petit i econòmic anomenat Camping Les Arolles. Ens lloguen una parcel·la per 22 €. Està molt ple, però ja se sap, és agost i a Chamonix.

Després de fer el dinar anem a visitar Chamonix. Estem una mica perduts, sabem que hi ha mil activitats per a fer en aquesta zona, però no sabem cap on tirar.

Passem per l’Oficina de Turisme i ens dirigim cap al telefèric de l’Aiguille du Midi. Provarem sort, són les 5 de la tarda i sembla que ja estan tancant. Tenim sort i ens diuen que podem pujar, això sí, abans haurem de pagar 55 € cadascú. En un primer moment sembla molt car, però un cop hi puges veus que no, és espectacular.

L’ascens arriba als 3.842 metres, amb unes vistes increïbles del cim del Montblanc (4.800 m.) al davant. L’ascens és espectacular, és gairebé vertical i cada vagada et queda el poble de Chamonix més lluny.

Tenim sort que fa molt bon dia i molt sol, cosa que ens permet veure el cim del Montblanc perfectament. A dalt hi fa molta fresca i hi ha molts turistes, molts d’ells xinesos i àrabs. Les panoràmiques son de postal i fem un munt de fotos, la llum que hi ha és perfecte.

Cap a les 8 de la tarda baixem. Els descens no és apte per aquells que pateixen vertigen, baixes vertical i molt ràpid, però les vistes són espectaculars.

Un cop tornem a Chamonix fem una birra pel centre. Hi ha molt ambient i veiem com els últims rajos de sol encara il·luminen el cim del Montblanc.

Dia 3: CHAMONIX - VILLENEUVE

Ens llevem a Chamonix. El Montblanc està radiant. Ha arribat més gent al càmping, sobretot joves esportistes.

Marxem cap a Thonon les Bains, a tocar del llac Leman. EL llac Leman és immens i té una part francesa i una part suïssa. Fa uns 72 km de llarg per 14 km d’ample i té zones amb 150 metres de profunditat.

Arribem a la població de Thonon les Bains i fem una parada. És un poble amb gent de classe alta, molt arreglat i net, amb grans mansions i bons cotxes.

Fa moltíssima calor. Aparquem i ens anem a banyar al llac Leman. Trobem un lloc que sembla una mini caleta i passem un parell d’hores banyant-nos. L’aigua està realment neta i molt fresca. Aprofitem per dinar amb la carmanyola tot contemplant la immensitat del llac més gran de Suïssa i un dels més grans d’Europa.

Després marxem i anem resseguint la carretera que voreja la riba sud del llac fins a Evian les Bains, també un lloc molt pijo. Aquí decidim no parar i passem la frontera entre França i Suïssa.

Ara, ja en territori suís, continuem resseguint el llac fins al'extrem oriental, on ens trobem Villeneuve.

Entrem al primer càmping que trobem, el Camping des Horizons Bleus, al costat del llac. Està molt ple, però ens lloguen una parcel·la per 38 € la nit. Benvinguts als preus suïssos.

Ens instal·lem i anem a passejar pel passeig que ressegueix el llac fins arribar al Castell de Chillon. Entrem i el visitem. És un castell gran i interessant construït el s. X i que ha servit de fortificació ja des de l’edat de bronze. Té moltíssimes escales, però val realment la pena. El visiten unes 300.000 persones cada any i és un punt turístic molt important de la zona.

Acabem la visita i tornem amb autobús al centre. Quan arribem anem a visitar el petit port de Villeneuve idesprés gaudim de la posta de sol menorquina al llac. Aquest llac és tan gran que per un moment sembla que estiguem davant del mar.

Dia 4: VILLENEUVE - LLAC MURTENSEE

Després d’esmorzar i recollir les coses marxem del càmping i aparquem la l’autocaravana a fora, en un aparcament.

Avui llogarem dues bicicletes, en un lloc que vàrem veure davant del càmping. El local està molt brut i està regentat per un jove molt deixat. Les bicicletes són força velles i brutes, però decidim llogar-les. Ens cobra uns 20 € a cadascú.

Avui visitarem Montreux en bicicleta. La població de Montreux està just a continuació de Villeneuve, també al costat del llac Leman.

Fem una bona pedalada i tornem a passar per davant del castell de Chillon. Al costat del llac i durant tot el passeig hi ha molt ambient: gent banyant-se, hotels, restaurants, i terrasses.

Després d’uns 20 minuts de pedalar arribem a Montreux. És un poble amb un alt nivell de vida, ple d’hotels de 5 estrelles i cotxes d’alta gamma.

Ens aturem en un prat d’herba i estirem les tovalloles. Fa molta calor i aprofitarem per banyar-nos al llac. Hi ha força gent prenent el sol i jugant a volley platja, fa un dia formidable. En aquest costat del llac l’aigua no està tan neta, ja que al ser un extrem la brutícia s’hi va acumulant. Tot i així et pots banyar sense problemes. Les vistes son molt bones, amb la immensitat del llac i les altres muntanyes al fons.

Recollim i parem a dinar en un McDonald's proper per uns 13 euros cadascú. Després anem a canviar moneda a un banc, on no ens demanen ni DNI ni res. I finalment tornem a pedalar tranquil·lament desfent el camí del matí fins a tornar les bicicletes, tot fent alguna parada per tirar fotos.

Fa molta calor i decidim tornar-nos a banyar al llac abans de marxar. Anem a un lloc que en diuen La plage, el qual està farcit de gent, com a qualsevol platja de la Costa Brava. Estem a 32 graus.

Després agafem l’autocaravana i marxem en direcció a Fribourg, població que està a uns 45 minuts per carreteres secundàries. Pel camí ens aturem a Bulle i allà comprem la vinyeta per conduir per l’autopista.

Un cop la tenim, conduint una estona més i ens posem a buscar un càmping. El primer que trobem està ple, però en trobem un altre al costat del llac Murtensee. És el TCS Camping Salavaux Plage.

Com ja hem dit abans en aquesta guia, no recomanem la cadena de càmpings TCS, perquè estan pensats per a gent del país i alemanys, els quals tenen forts descomptes. El càmping està molt ple i és immens, però som els únics estrangers. Nosaltres no tenim descompte i ens claven 62 € per la parcel.la.

Ens instal·lem i anem a veure el llac Murtensee al cap vespre. El llac és molt maco, més petit que el Leman i amb l’aigua molt tranquil·la. Fem una birra i ens banyem gairebé de fosc, si està de conya i més després d’un dia tan calorós.

Després anem a sopar a l’autocaravana. Al costat hi tenim una família que viatja amb un autobús adaptat. Val més que anem a dormir.

Dia 5: LLAC MURTENSEE - FRIBOURG - BERNA

Ens llevem, esmorzem, buidem aigües residuals i WC i anem al llac a banyar-nos.

Avui visitarem la ciutat de Fribourg. Ens posem a l’autopista, que serà més ràpid, i entrem a Fribourg. Després de voltar uns quants carrers aparquem en un barri una mica allunyat del centre i baixarem a peu.

Després de dinar al restaurant Vapiano (30 € per persona) anem a l’oficina de turisme.

Fribourg és una ciutat molt maca i tranquil·la i amb un casc antic molt ben conservat, amb carrers de pedra i cases típiques. Està considerat un dels cascs antics més grans d’Europa.

A mesura que vas visitant el casc antic vas baixant (és una ciutat amb pendent pronunciats). Un cop arribes a baix de tot, on hi ha el riu, pots agafar un petit funicular que torna a pujar a dalt. Val molt la pena, ja que és un aparell de fusta molt antic i ben conservat i t’estalvies de tornar a pujar a peu. Val uns 2 € per persona.

Un cop visitada la ciutat de Fribourg toca anar cap a la capital del país, Berna.

Quan arribem a Berna primer busquem un lloc per passar-hi la nit. Busquem àrees per autocaravanes però no en trobem cap. El navegador GPS ens diu que n’hi ha una dins la ciutat, però resulta ser un descampat on hi fan una exhibició d’skates.

Sortim del centre de la ciutat i en un barri tranquil de les afores trobem el Camping Eichholz, on ens lloguen una parcel·la per 42 € la nit. Es un càmping molt maco i gran, amb zones verdes, net i al costat del riu Aar.

Aquest riu porta molt cabal d’aigua freda i transparent, molt neta. Tot i així, la gent es tira al riu i es deixa arrossegar corrent avall. El que aquí a Catalunya veuríem com una imprudència (tirar-se a un riu amb un fort corrent i deixar-se portar riu avall) allà ho veuen molt normal.

Contemplem una bona estona com molta gent s’hi tira. Fins i tot molta gent apareix al bell mig del riu des de ves a saber on. Molts porten una petita bossa impermeable per guardar-hi la roba que es posaran quan surtin de l’aigua. I ens fixem que cada 100 metres, a la vora del riu, hi ha uns agafadors amb una petita escala per poder sortir de l’aigua.

Pot ser sí que això és tota una tradició aquí !!. Ens en fan venir ganes i ho provem. Ens tirem a l’agua i ens deixem endur riu avall. La sensació és genial i en cap moment corres perill. Un cop te’n canses t’agafes a les escales que hi ha la vora del riu i tornes a peu vorejant el riu per un passeig.

Tornem al càmping. Els camps d’herba estan plens de gent, ja que fan un festival de música a Berna. Fem una birra, sopem i a dormir.

Dia 6:BERNA

Ens llevem aviat i esmorzem. Avui visitarem Berna i en tenim moltes ganes ja que n’hem llegit bones opinions.

Agafem un tramvia al costat del càmping i quan arribem al centre busquem l’oficina de turisme que està dins un centre comercial.

Ja de bon matí hi ha molt jovent per la ciutat amb bufandes i banderes del seu equip de futbol. Avui hi ha partit de la Lliga suïssa, entre els Berner Sport Club Young Boys de Berna i el Fussballclub Thun de Thun.

Berna és una ciutat moderna, tranquil·la i ben cuidada. Hi ha molt turisme, sobretot asiàtic. Visitem els principals carrers de la ciutat. Són carrers de pedra amb cases típiques suïsses. El casc antic val molt la pena, així com les seves grans places. Hi ha tramvies per tot arreu.

El riu Aar passa pel costat del casc antic. Hi ha vàries zones verdes i tot està molt ben cuidat.

Berna es pot visitar molt bé en un dia, inclús amb un sol matí si vas a l’idea. A les tres de la tarda hem acabat la visita de la ciutat i no sabem què fer.

Se’ns acut la idea d’anar a veure el partit de futbol. De pas també veurem l’estadi Stade de Suisse Wankdorf i l’ambient que s’hi respira. Agafem un bus i anem cap a l’estadi, tenim 30 minuts abans no comenci el partit.

Arribem a l’estadi i comprem l’entrada. Ens cobren només 10 € per persona, tot i ser un partit de primera divisió. L’estadi és modern i el millor de tot és la grada d’animació de l’equip local, els Young Boys. Quin ambient!. Els locals guanyen per 3 a 1 i veiem un bon partit de futbol.

Després del partit marxem cap el càmping. Estem molt cansats. Sopem i a dormir.

Dia 7: BERNA - INTERLAKEN

Després de passar dues nits a Berna agafem la carretera en direcció a Interlaken.

Interlaken és una de les zones més visitades de Suïssa. El seu turisme és bàsicament àrab i japonès, el qual ve amb tours organitzats i preparat per a gastar-se molts diners.

Interlaken és un poble turístic, dissenyat per al consumisme. Però, com tots els pobles suïssos, és un poble ben cuidat i net. En aquesta zona es poden fer un munt d’activitats. Hi ha varis funiculars i trens que pugen a les muntanyes. El seu principal atractiu turístic és la muntanya del Jungfrau, de 4100 metres d'altura.

Busquem un càmping i en trobem un de genial, el Camping Hobby. Està molt net i ben cuidat i la senyora que el regenta és molt amable i també parla castellà. El càmping està situat en una zona molt bonica, entre muntanyes. Ens lloga una parcel·la per 46 € la nit.

Un cop instal·lats marxem cap al poble d’Interlaken i agafem un autobús que ens hi porta en 5 minuts des del càmping. Allà aprofitem per agafar el funicular de Harder, el qual ens portarà fins a Harder Kulm on hi ha un mirador a 1300 metres d’altura des del que es pot veure tota la zona d’Interlaken i la zona del Junfrau.

Les vistes són impressionants des del mirador de fusta que sobresurt de la muntanya cap al buit. Des d’allà podem veure centenars de persones que fa parapent, una modalitat molt típic a Interlaken. Gaudim una bona estona de les boniques vistes de la zona d’entre llacs i les grans muntanyes i tornem a baixar amb el funicular.

Un cop abaix fem una volta pel poblet d'Interlaken, no tan per la zona comercial sinó per la zona del costat del riu, molt més tranquil·la i bonica.

Tornem cap al càmping a peu. Aquest cop hem de caminar 40 minuts per arribar-hi, però no passa res, perquè els paisatges valen molt la pena.

Dia 8: INTERLAKEN

Ens llevem i parlem amb la propietària del càmping. Ens desaconsella pujar al Jungfrau, ja que és molt car i només està pensat per als àrabs.

A canvi ens aconsella agafar el Brienz Rothorn Bahn, un petit tren antic que puja a les muntanyes de Grindelwald. És un tren de color vermell, antic i ben cuidat, una autèntica obra d’enginyeria de l’època.

Et porta fins els 2.500 metres d’altura i et permet veure tot Interlaken per un cantó i per l’altra la zona del Jungfrau. Els paisatges tornen a ser de somni. I, a més, avui torna a fer un dia esplèndid.

Aprofitem per a fer una mica d’excursió per la zona. Hi ha diferents senders, alguns més llargs i altres més curts. També visitem el Jardí Botànic dels Alps.

Un cop fet tot això tornem a agafar el tren per a descendir cap a Interlaken i tornar a disfrutar dels magnífics paisatges en el camí de tornada.

Dia 9: INTERLAKEN - LUCERNA

Avui sortim d'Interlaken en direcció a la població de Lucerna.

Quan arribem a Lucerna busquem un càmping on instal·lar-nos i trobem el Camping International Lido Lucerna, on ens cobren 49 € per la parcel·la.

Lucerna és una ciutat fantàstica, potser la millor que vam visitar a Suïssa. Recorrem els seus carrers i els seus principals punts d’interès, com el Pont de la Capella Kapellbruke, la Torre de l’Aigua o el monument del Lleó. És una ciutat de carrers adoquinats, plena de flors, esglesies barroques i cases històriques.

Hi ha força turisme i també és un punt de partida d’excursions i esports d’aventura al llac Lucerna. També és la ciutat d’entrada a la Suïssa central. Val molt la pena dedicar un dia a visitar aquesta meravellosa ciutat.

Quan acabem la visita tornem al càmping i veiem que just davant hi ha el Lido, un complex públic de piscines i zones amb jardins, just al costat del llac Lucerna. Fa molta calor. Paguem els 9 € d’entrada i entrem.

Aquest complex està ple de gent que es banya al llac i a les piscines. Pots disposar de vestidors i també de dutxes. Un tros endins del llac també hi ha instal·lats uns trampolins per saltar.

Ens hi estem una bona estona, el lloc és agradable, tot i que l’aigua d’aquesta part del llac no està del tot neta.

Dia 10: LUCERNA - ZERMATT

Entrem a la recta final del viatge. Avui és dia de carretera i de fer kilòmetres amb l’autocaravana.

Ens dirigim a Zermatt a veure el mític Matterhorn o mont Cervino, de 4.478 metres d'altura. Zermatt es troba en una zona muntanyosa, just al costat de la frontera amb Itàlia, i no és accessible per carretera.

Després de fer els 180 km des de Lucerna, per carreteres nacionals i túnels, i agafar un tren on pots carregar el vehicle arribes al poblet de Täsch. Allà només hi ha dos càmpings, molt senzills, i entrem al Camping Alphubel, que està just al costat de la via del tren que et porta a Zermatt.

Un cop instal·lats al càmping, mengem una mica i anem a agafar el tren que ens porta fins a Zermatt. Cal tenir en compte que al poble no s’hi pot arribar en cotxe i que aquest tren és l’únic mitjà per arribar-hi.

Un cop arribem a Zermatt passegem pels seus carrers. És un poble típic alpí, amb carrers de pedra i cases de fusta on hi ha moltíssim hotels, restaurants i segones residències.

Els carrers estan plens de gent passejant, tot i que no fa gaire bon dia. Passegem per la vora del riu i també veiem que a la zona s’hi poden fer molts esports d’aventura.

Per desgracia fa un dia amb núvols i només podem veure la meitat del Matterhorn. Des de Zermatt també es poden fer excursions cap a la mítica muntanya i fins i tot hi ha telefèrics, amb preus prohibitius.

Estem cansats, comprem quatre coses al supermercat i tornem al càmping.

Mirem la previsió meteorològica per al dia següent i es preveu un dia molt plujós, cosa que no ens permetrà fer cap activitat per a veure el Matterhorn. Una llàstima. Decidim que l’endemà marxem cap a Catalunya, no tenim més dies, estem cansats i ens queda poc menjar.

Dia 11: ZERMATT - GRENOBLE

Sortim del càmping de Täsch en direcció a Catalunya. Evidentment no farem tot el recorregut en un dia. La idea és sortir de Suïssa passant per la riba del llac Leman i per Ginebra.

Ens passem tot el dia al volant, contemplant paisatges, tot i que, tal com anunciava la previsió, avui és un dia plujós. El primer des que som a Suïssa, quina gran sort hem tingut !!.

Abandonem Suïssa per l’autopista que voreja Ginebra i entrem a França. Estem molt cansats de conduir i necessitem un càmping per passar la nit.

Quan arribem a la ciutat francesa de Grenoble trobem el càmping Les Trois Pucelles. És el pitjor càmping en el que hem estat: brut, deixat, amb unes instal·lacions antigues i el personal que no parla anglès.

A més, els veïns que tenim a la parcel·la són gent molt estranya i pel que es veu viuen allà permanentment. No us recomanem per res aquest càmping. Per sort només hi havíem de passar una nit i marxar. I així va ser.

Dia 12: GRANOBLE - Sant Quirze de Besora

Sortim de l’horrorós càmping de Grenoble i agafem l’autopista en direcció sud, cap a Catalunya.

Arribem a casa cap a les 10 del vespre, amb el record fantàstic d’un viatge a un país meravellós. Recomanem visitar Suïssa el 100%, sobretot amb autocaravana.