Bandera de Mèxic

MÈXIC

Relat d'un viatge al Yucatan mexicà

Sònia Graupera
Published on Data viatge: 2006 | Publicat el 21/10/2006

El Yucatán mexicà és una zona amb contrastos importants doncs les zones plenament turístiques són del primer món i just al costat hi ha pobles on viuen totes les persones que treballen per abastir els serveis del sector turístic o que fins i tot viuen aliens a tot aquest enrenou.

Aquest contrast també es veu reflectit en els preus, ja que els que es troben a les zones més turístiques són més alts del que en realitat costen si volem fer l'esforç de buscar llocs més apartats per a pagar menys.

És un viatge per combinar a cultura, història i sol i platja que no pot deixar descontent a ningú. Es diu que al Yucatan hi podem trobar els jaciments arqueològics més impressionants de Sudamèrica com Chichén Itzá, Uxmal, Cobá; a més hi trobem ciutats colonials amb fortificacions, esglésies i senyorials edificis de govern que es remunten als primers anys de l'època colonial.

El litoral yucateco ofereix unes condicions inmillorables per a practicar el busseig i el submarinisme, esports nàutics, a més de posseïr platges increïbles que proporcionaran unes vacances inoblidables.

Del 25 desembre 2005 al 3 gener 2006

Dia 1: Barcelona - ...
Dia 2: Ciutat de Mèxic
Dia 3: Ciutat de Mèxic - Mérida
Dia 4: Mérida - Chichén Itzá - Valladolid - Tulum - Playa del Carmen
Dia 5: Playa del Carmen - Illa de Cozumel
Dia 6: Illa de Cozumel
Dia 7: Illa de Cozumel - Isla Mujeres
Dia 8: Isla Mujeres - Mérida
Dia 9: Mérida - Ciutat de Mèxic
Dia 10: Ciutat de Mèxic - Barcelona

NOTA: Amb pocs dies de vacances i tenint amics a Ciutat de Mèxic, no vaig directament a Yucatan, sinó que em vaig quedar una nit a la capital mexicana.

Vaig volar fins a Mérida, però al moment de buscar el bitllet intern m'era indiferent volar fins Cancún o fins a Mérida. Tampoc duia l'itinerari marcat sinó que vaig anar sobre la marxa. Per tant l'itinerari és totalment fruit de la casualitat.

Diners

A Mèxic-Yucatan no hi ha cap problema per a canviar, siguin euros o dòlars. Com que anava pocs dies vaig emportar-me diners en efectiu, però si hi hagués anat més dies, m'hauria emportat xecs de viatge per a poder estar tranquil·la i saber que si passés alguna cosa amb els diners no seria greu. Essent un lloc tan turístic es pot pagar amb targeta de crèdit a tot arreu.

Canvi mitjà:
Per cada euro em donen 12 pesos mexicans.

(per persona)

+ 777 € (vol BCN-Ciutat de Mèxic-BCN)
+ 421 € (vol Ciutat de Mèxic-Mérida-Ciutat de Mèxic)
+ 108,90 € (Transports: autobusos interurbans, autobusos urbans i taxis)
+ 75 € (Hotels)
+ 44 € (Restaurants, sucs i supermercats)
+ 28,50 € (Excursions i entrades)
= 1.454,40 € (Total del viatge)

Pressupost diari mitjà: 32,05 € (vols apart).

Visat

A Mèxic no és necessari el visat per als ciutadans de l'estat espanyol. Només és obligatori portar el passaport vigent i guardar la targeta d'entrada fins al final del viatge que ens serà reclamada a la duana de l'aeroport.

Salut

Per anar al Yucatan no em vaig vacunar. Només si tenim previst anar a altres regions de Mèxic, com la selva de Xiapas, convé vacunar-se.

Per a vacunar-se cal anar als centres habilitats pel Departament de Sanitat de la Generalitat de Catalunya (Tel. 93-443 05 07). Les vacunes i consulta costen uns 27 €, inclosa la consulta. S'ha de demanar hora prèviament i aconsellem preveure-ho amb molt temps (3-4 mesos abans), doncs al créixer el nombre de viatgers a destinacions exòtiques, pot passar que no trobem el dia i hora que ens va bé.

Seguretat

Mèxic-Yucatan és un país que no té massa bona fama, sobretot pel que fa a Ciutat de Mèxic. A més, un mes abans de marxar van matar a dos turistes a la zona de Tulum. El viatge l'he fet sola i en absolut he tingut en cap moment sentiment de por o temor davant de res. Lògicament de nit tampoc em vaig passejar per llocs amagats i foscos, només per llocs turístics.

Evidentment s'aconsella viatjar sense joies ni ostentacions externes. La meva experiència va ser absolutament positiva i per la resta, just tenir les habituals precaucions que es té en qualsevol viatge (o quan es passeja per Barcelona), sobretot en llocs d'aglomeracions de gent i en hores nocturnes i llocs amb poca il.luminació.

- Avió. El vol intern de Ciutat de Mèxic fins a Mérida el vaig intentar comprar per internet, però sense èxit. Finalment el vaig comprar a Viatges Ibèria de Mataró (Tel. 93-755 25 80) i només una setmana abans de marxar. Companyies aèries: Mexicana i Aeroméxico.

- Autobús. A Mèxic les empreses d'autobusos funcionen molt bé i ofereixen diferents classes d'autobusos i preus. Més informació a Terminal de autobuses Unión, ADO-Servicios de lujo, i Grupo ADO.

- Taxi. Els taxis a Mèxic-Yucatan són barats, però no en puc explicar molt, doncs en vaig agafar els mínims. No sempre funcionen amb taxímetre.

Allotjament

He de dir que vaig marxar de Barcelona sense cap hotel reservat. Tot va ser sobre la marxa i l'elecció de l'hotel on he passat la nit ha estat després d'haver comparat molts hotels i havent vist moltes habitacions a cada lloc.

Mèxic-Yucatan té, sobretot, un tipus d'allotjament que és l'hotel gran, amb tot tipus de serveis i amb preus elevats. Però no s'hi val a desanimar-se, ja que hi ha allotjaments més barats i prou decents. On no vaig trobar hotels barats ni massa decents era a Playa del Carmen, però també cal tenir en compte les dates nadalenques-cap d'any i que la destinació és molt preuada per turistes, sobretot dels Estats Units i Canadà.

Gastronomia

Al Yucatan, igual que a la resta de Mèxic, el menjar acostuma a ser molt picant, o sigui que si no ens agrada, més val que vigilem quan demanem. Molt típiques són les tortillas (no són truites com nosaltres les coneixem aquí, sinó fines porcions circulars de massa de blat de moro ben aixafada i feta a mà que es poden menjar soles, amb pollastre o el que sigui). Quan són farcides i van acompanyades d'amanida, són el que ells anomenen tacos.

Recomanem preguntar per la comida corrida, és a dir, el plat del dia que acostuma a ser carn o peix acompanyat de frijoles (mongetes fosques), arròs i amanida. Molt bé de preu i fantàstic.

Estant en una zona tan turística evidentment els preus acostumen a no ser gens barats per als turistes. El que jo vaig fer va ser menjar directament a mercats i a llocs del carrer, tot ben tranquil·lament.

Més informació sobre la gastronomia local al web Platillos típicos de Yucatán

Al Yucatan fa molta calor durant tot l'any. Quan jo hi vaig estar, feia uns 30 graus de dia i uns 20 a la nit. No em va ploure cap dia.

Diferència horària

Durant el nostre hivern tenen 6 hores menys.

Guia de viatge

Yucatan, Lonely Planet (edició espanyola, Febrer 2001).

Informació general a Internet

- Gobierno del Estado de Yucatán
- MayaYucatan
- Diario de Yucatán.

DIARI DE VIATGE

CIUTAT DE MÈXIC

Com arribar-hi

Compro el bitllet per internet a la pàgina web d'Iberia, pago 777 €.

El vol Barcelona- Madrid tarda 50 minuts. A Madrid m'he d'esperar tres hores i mitja. El vol cap a Ciutat de Mèxic tarda 10 hores i mitja. Arribo a les 7 del matí a Mèxic. De l'aeroport a on viuen els meus amics un taxi em costa 55 pesos. També hi ha metro que porta fins a la ciutat.

Dormir i menjar

A Ciutat de Mèxic hi tinc uns amics i per tant no puc recomanar cap hotel on estar-se, ni cap restaurant. El que s'ha de tenir en compte quan es vol buscar un hotel a Ciutat de Mèxic és a quina colonia o barri volem dormir, doncs al ser una ciutat tant enorme això marcarà els llocs on ens passejarem i els restaurants on menjarem.

Coses a veure i fer

Ciutat de Mèxic és una ciutat immensa, la tercera més gran del món, i que només arribar ja ens impressiona ja que l'aeroport sembla que estigui just enmig de la ciutat. Els dies que jo estic a la ciutat durant el dia fa una temperatura agradable, fins i tot calor i a la nit fa fred.

Al ser la segona vegada que visito Ciutat de Mèxic i que a més m'estic amb uns bons amics amb els quals només passo un dia, no puc aconsellar res concret a veure. Per saber què es pot veure recomano visitar el web Visitmexico.com.

MÉRIDA

Com arribar-hi

Compro bitllet de Mexicana: Ciutat de Mèxic-Mérida-Ciutat de Mèxic, pagant 421 €. El vol es pot aconseguir a millor preu si es compra amb més antelació, però jo el vaig comprar 7 dies abans de marxar.

De l'aeroport a la ciutat només hi ha una manera d'arribar-hi ja que hi ha un únic transport públic: el taxi. A més, tenen un preu oficial de tarifa fixa. Es ven el bitllet del taxi a la sortida de la terminal, en una caseta, i costa 110 pesos. Segons el trànsit es pot tardar 15-25 minuts fins al centre de la ciutat. En sentit contrari, és a dir de Mérida centre fins l'aeroport em va costar 29 pesos, ja que aquí no hi ha tarifa fixa, sinó que es paga el que marca el taxímetre.

Dormir i menjar

Després d'haver vist uns 15 hotels, dormo a dos diferents: Posada del Ángel (Calle 57 nº 535, entre 66 i 68, Tel. 01 999 923 2754). L'habitació doble/individual costa 180 pesos i té ventilador i televisor amb cable. Sense esmorzar. És a la vora de l'estació d'autobusos. Molt cèntric: Hotel Colón (Calle 62 nº 487, entre 5 y 59, Tel. 999 923 43 55). Les habitacions costen entre 500 i 800 pesos, però en tenen una molt més senzilla que és la que jo vaig ocupar i que costa 250 pesos. Sense esmorzar.

Vaig a menjar dues vegades al restaurant Mérida (calle 62 nº 498, entre la 59 i la 61).

Coses a veure i fer

Mérida és una ciutat colonial no massa gran a la qual no cal dedicar-hi més d'unes hores per veure-la ràpidament o si hi volem estar més tranquils, no més de 2 dies. Jo esperava trobar-me una ciutat espectacular, però quan s'han vist altres ciutats colonials (Antigua a Guatemala, Arequipa a Perú o Oaxaca a Mèxic), Mérida resulta menys espectacular de l'esperat. Però, malgrat tot, és una bonica ciutat que val la pena veure. Recomano passejar pels seus carrers, agafant com a referència el carrer 60 que és el central.

CHICHÉN ITZÁ

Chichen Itzá

Arribar-hi des de Mérida amb transports públic com vaig fer jo és molt senzill: a l'estació d'autobusos ADO, al carrer 69 entre la 66 i la 68 surten autobusos cada 30 minuts a primera hora del matí i després cada hora. El bitllet costa 52 pesos i tarda 1 hora i 45 minuts en arribar. L'autobús deixa a la porta mateix del jaciment.

Coses a veure i fer

Chichén Itzá és el jaciment maia més famós i més ben conservat del Yucatan. Obren de 8 a 17 hores i recomano anar-hi a primera hora del matí. Jo vaig arribar a les 8:15 i vaig poder visitar el jaciment tranquil·lament. En canvi a les 10:45, quan ja marxava, arribaven cents d'autocars plens de turistes.

Chichén Itzá no és gran: es pot visitar perfectament en 3 hores o si tenim un guia la nostra visita durarà més. L'entrada costa 88 pesos. També s'ofereix un espectacle nocturn amb llums i colors de 20 a 22 hores.

VALLADOLID

Com arribar-hi

Des de Chichén Itzá surten varis autobusos que van directament a Valladolid. A la zona de souvenirs, just al davant d'on es compren els bitllets per a entrar, es venen els bitllets per als autobusos que van a Mérida, Valladolid o Cancún. Quan jo vaig ser allà l'home que venia els bitllets no va aparèixer i aleshores em vaig posar a l'aparcament on arriben i surten els autobusos i vaig agafar un colectivo (és una furgoneta i que sol ser més ràpida que els autobusos) que valia 20 pesos (els autobusos 22 pesos). Vaig tardar 30 minuts en arribar a Valladolid. El colectivo ens va deixar just al centre de la ciutat i d'allà també surten els autobusos en totes les direccions. Jo vaig deixar la motxilla a la consigna allà per tal de poder veure la ciutat.

Coses a veure i fer

Valladolid és una altra ciutat colonial, però encara és més petita que Mérida. Jo hi vaig estar dues hores i em va donar temps suficient per a veure-ho tot o, si més no, per a fer-me'n una bona idea.

TULUM

Com arribar-hi

Des de Valladolid surten molts autobusos cap a Tulum (57 pesos) i tarden 1 hora i 45 minuts fins a l'estació d'autobusos de Tulum. Allà agafo un colectivo (15 pesos) fins l'entrada de les runes (de fet fins al camí d'entrada a les runes). Allà jo vaig caminar fins l'entrada, però també hi ha la possibilitat d'agafar un trenet fins l'entrada per 20 pesos.

Coses a veure i fer

Tulum és famós per les runes que hi ha arran de platja. No puc comentar ni hotels ni restaurants perquè jo només hi vaig anar per a veure el jaciment i res més. Hi ha el poble de Tulum i just al voltant de les runes també hi han hotelets.

L'entrada al jaciment costa 38 pesos. És un conjunt no massa gran que recomano veure al matí. Jo el vaig veure a última hora de la tarda, però el sol surt per la platja i il.lumina les runes i el mar blau del Carib. Allà hi ha una platja en la qual la gent s'hi banya.

PLAYA DEL CARMEN

Com arribar-hi

Des de les runes de Tulum agafo un colectivo cap a Playa del Carmen dels que surten quan s'omplen. Tarda 45 minuts i pago 20 pesos. N'hi ha moltíssims i simplement em poso a la sortida de les runes i d'allà surten.

Dormir i menjar

Malauradament s'acosta cap d'any i trobo la majoria d'hotels molt plens i a preus elevadíssims. Vaig estar quasi dues hores buscant un lloc per dormir i vaig veure les habitacions dels pocs hotels que en tenien una de lliure i la relació qualitat/preu era molt dolenta. Vaig anar a dormir a un hotel molt senzill que, definitivament, era massa senzill i només recomano per a persones atrevides i amb poques manies: hotel La Palma (Avda. Juárez s/n, entre 10 Av. I 15 Av., al centre de Playa del Carmen, tel. 044-984-74 50539), on pago 250 pesos.

No vaig anar a cap restaurant i per tant no en recomano cap en especial.

Coses a veure i fer

Playa del Carmen representava per a mí un lloc de pas, on en realitat no tenia ni previst passar. Donat que en un dia he vist la majoria de coses que m'havia proposat veure en aquest viatge, aleshores vaig cap a Playa del Carmen. Des de Tulum a Playa del Carmen està ple de resorts tot inclòs.

Playa del Carmen és una població turística, amb un carrer principal peatonal ple de botigues i restaurants que recorda Platja d'Aro. He sentit comentaris que més al nord o més al sud (on hi ha els resorts) hi ha platges espectaculars, però jo no les vaig veure.

ILLA DE COZUMEL

Com arribar-hi

Des de Playa del Carmen surten cada hora els ferris fins a Cozumel. Costen 110 pesos i tarden 40 minuts. És un ferri modern.

Dormir i menjar

Jo vaig quedar-me a casa d'uns amics i per tant no puc recomanar cap hotel on hi estés, però sí un hotel que vaig visitar: l'hotel Barracuda. És un hotel al davant del mar i que estaven renovant donat que l'huracà Wilma havia malmès molt l'illa feia 3 mesos.

Per a menjar recomano els restaurants i les parades de dins i del voltant del mercat municipal. També per a esmorzar l'excel·lent Panaderia La Cozumeleña (10a Av. Sur, 299 cantonada 3 sur, al centre), tenen un cafè amb regust de canyella únic. Per a prendre alguna cosa a la nit recomano el bar Guantanamerra (carretera costera sur km 3.5, tel. 857-25 57), on hi trobarem autèntics cigars havans, mojitos i tequiles històrics.

Coses a veure i fer

Cozumel és una illa de 58 km de llarg i 14 d'amplada, i una sola carretera que la circumval·la. La població principal es diu San Miguel i tots els cozumeleños viuen allà. Compta amb un port on s'aturen els creuers i bàsicament els turistes són americans i canadencs.

A Cozumel hi ha un jaciment arqueològic, San Gervasio. L'entrada costa 55 pesos i és a la carretera que va a l'altra costat de l'illa. És un jaciment que no té molt a destacar, però és de les poques coses que es poden veure a l'illa. També vaig visitar el Museo de la isla de Cozumel, on hi ha quatre sales on trobem la natura i fauna de l'illa, així com la història. A més, a baix, hi ha una cabanya maia amb una senyora maia que dóna explicacions sobre els estris que feien/fan servir els maies. L'entrada costa 33 pesos.

Jo vaig llogar una moto per un dia i mig per 30 dòlars a Rentadora Gallo (Av. 10ª, núm 25 entre Juárez i 1a sur, just al davant de l'església, tel. 86-92 44) i amb ella vaig anar fins les runes de San Gervasio i fins a les platges de l'altre cantó de l'illa, on hi ha unes platges meravelloses totalment salvatges i sense pràcticament turistes. Les platges són de sorra blanca i aigües turqueses.

La carretera que dóna la volta a l'illa s'estava reconstruint perquè l'huracà Wilma l'havia malmès molt.

També es pot fer snorkelling i busseig. Tothom en parla molt bé, però jo no en puc parlar personalment. A Tourswilltravel.com us poden ajudar (pertany també a la Rentadora Gallo).

ISLA MUJERES

Com arribar-hi

Venint de Cozumel primer vaig agafar el ferri fins a Playa del Carmen (110 pesos). Surten cada hora a l'hora en punt. A Playa del Carmen, a pocs metres de l'embarcador del ferri hi ha l'estació d'autobusos i just al davant hi ha els colectivos que van a Cancún. Els colectivos són més ràpids i més barats. Surten quan s'omplen i costen 30 pesos i només tarden mitja hora. Em deixa a la terminal d'autobusos ADO i allà agafo per 5 pesos un colectivo que em porta fins a Puerto Juárez, que és un dels tres ports d'on surten els ferris cap a Isla Mujeres. El ferri surt cada hora i costa 70 pesos anada i tornada, i només tarda 15 minuts.

Dormir i menjar

Dormo a un dels pocs hotels que hi ha just al davant d'una meravellosa platja: l'hotel Villa Kiin (carrer Zazil-ha cantonada playa norte, tel. 9-877-1024), abans conegut com Casa Maya Hotel. Les habitacions costen entre 50 i 100 dòlars segons temporada i tipus d'habitació. Aquest hotel té dos llocs encantadors on ens podem relaxar: un jardí de palmeres ple d'hamaques just davant la platja i una terrassa on ens podem dedicar a mirar les estrelles.

A Isla Mujeres menjo a paradetes del carrer i al restaurant Susana.

Coses a veure i fer

Isla Mujeres és una illa típicament caribenya on els temps sembla que s'hagi aturat, platges meravelloses d'aigües turqueses i sorra blanca, i casetes de colors. L'illa és petita, només té 8 km de llarg i 3 d'ample (en alguns trams menys d'un km).

A part de gaudir de les platges, de l'aigua i de qualsevol esport nàutic, a Isla Mujeres podem anar a visitar el tortugario (10 pesos), on en realitat només hi ha quatre tortugues. Curiosament hi havia unes quantes tortugues albines. Per arribar-hi vaig fer autoestop a l'única carretera de l'illa, ja que a part de pocs cotxes, la majoria de turistes utilitza uns cotxets elèctrics dels que es fan servir als camps de golf.

Més informació sobre l'illa a Isla-mujeres.com.mx i a Islamujeres.caribemexicano.com.

I el viatge s'acaba ...

Sortir de Isla Mujeres és fàcil, doncs hi ha ferris cap a Cancún-Puerto Juárez cada hora. Un cop a Puerto Juárez vaig en un colectivo fins l'estació d'autobusos, des d'on surten cada hora autobusos cap a Mérida. A Mérida agafo l'avió cap a Ciutat de Mèxic (2 hores) i allà l'avió d'Iberia que em porta a Madrid (11 hores) i posteriorment a Barcelona (50 minuts).

Relat d'un viatge pel país dels maies - Isa, Xavier, Daphne & Obi-Wan [2010]
Diari de viatge a Mèxic - Maite Anton & Cristina Esclapez [2007]
MÈXIC - Guia i relat d'un viatge per la zona central de Mèxic - Yolanda & Toni (Viatgeaddictes) [2001/02]
Ruta Maia per Mèxic i Guatemala - Asun Sunyol & Àngel Armengol [2001]
Viatge a Yucatan i Chiapas - Jaume Rovira Colomer & Araceli Soler Vendrell [2001]